دبیرستان پسرانه علوم پزشکی
نوروز97نوروز 9612طاق بستان

پیامهای بهداشتی

 

 

دانش آموزان عزیز:

1.      قبل از غذا خوردن و پس از توالت رفتن دستان خود را با آب و صابون بشویید.

2.      براى مطالعه و نوشتن فاصله مناسب صفحه با چشم هاى خود را رعایت کنید.

3.      هرگز با دست آلوده یا دستمال کثیف چشمان خود را نمالید.

4.      از فروکردن مداد، خودکار و سایر چیزهاى نوک تیز در گوش هایتان خوددارى کنید.

5.      هرگز مداد، پاک کن و وسایل آلوده را به دهان نبرید.

6.      هر هفته ناخن هاى خود را کوتاه کنید تا سلامت بمانید.

7.      بهتر است شبها زود بخوابید تا صبح سرحال و بانشاط به مدرسه بروید.

8.      از دستفروش ها و دروه گردها خوراکى نخرید چون بیمار مى شوید.

9.      در زنگ تفریح از خوراکى هایى بخورید که از خانه آورده اید یا از بوفه مدرسه خریده اید.

10. مدرسه خانه دوم شماست، آن را تمیز نگه دارید.

11. پس از آمدن از مدرسه دست ها، صورت، پاها و جوراب هاى خود را خوب بشویید.

12. همیشه هنگام عطسه یا سرفه جلوى دهان و بینى خود را با دستمال کاغذى بگیرید و بعد آن را در سطل زباله بیندازید

13. آب دهان خود را روى زمین نریزید.

14. از خوردن شکلات و شیرینى زیاد بپرهیزید.

15. در مدرسه لیوان، حوله یا دستمال، صابون و مسواک مخصوص خودتان به همراه ببرید.

16. پفک، چیپس، لواشک، یخمک و آب نبات باعث ضعف، لاغرى و کندذهنى شما مى شوند و بهتر است به جاى آنها از نان و پنیر، تخم مرغ، گردو، میوه هاى تازه یا خشک مثل خرما، کشمش ،انجیر و توت استفاده کنید.

17. مواظب دندان هاى خود باشید و با آنها پسته، فندق و بادام نشکنید.

18. بهتر است پس از هربار خوراکى خوردن دهان خود را با آب بشویید و مسواک بزنید.

19. اگر مى خواهید بهتر رشد کنید، بهتر یاد بگیرید و بیشتر بتوانید بازى کنید باید هر روز صبحانه کافى بخورید.

20. کودکان مدرسه اى علاوه بر صبحانه، ناهار، شام به دو میان وعده خوراکى نیاز دارند.

21. در روزهایى که نیاز ندارید کتاب و دفترهاى اضافى در کیف خود نگذارید.

22. از پوشیدن کفش تنگ پرهیز کنید.

23. موقع رفتن به مدرسه موهاى خود را شانه کنید و بهتر است شانه کوچکى در جیب خود داشته باشید.

24. هفته اى 3-2 بار به خصوص بعد از ورزش به حمام بروید و خود را خوب بشویید.

25. اگر چشمان شما نوشته هاى روى تخته را خوب نمى بیند به معلم و والدین خود بگویید تا شما را پیش پزشک ببرند.

26. اگر موقع املاء نوشتن زیاد عقب مى افتید و بعضى کلمه ها را خوب نمى شنوید به معلم و والدین خود بگویید تا شما را پیش پزشک ببرند.

27. در خودرو درحال حرکت کتاب نخوانید.

28. اگر هنگام بازى چیزى در چشم شما رفت چشمان خود را نمالید بلکه آن را زیر شیر آب بشویید.

29. دانش آموزان ورزشکار بهتر است از لباس هاى زیر نخى استفاده کنند.

30. بهتر است وقتى از مدرسه به خانه برمى گردید پس از کمى استراحت مشق ها را انجام دهید و درسهایتان را بخوانید تا آنها را بهتر یاد بگیرید.

31. با والدین و مربیان خود صحبت کنید و همه فکرها و مشکلات خود را با آنها درمیان بگذارید.

32. شب امتحان زود بخوابید تا صبح زود بلند شوید و صبحانه کافى بخورید تا بهتر امتحان دهید.

33. اگر امتحان براى شما هدف نباشد بلکه یادگرفتن درس ها هدف باشد دیگر اضطراب امتحان را نخواهید داشت.

34. موقع امتحان ابتدا سؤال هاى راحت تر را جواب دهید و بعد روى سؤال هاى مشکل تر فکر کنید تا دچار کمبود وقت و اضطراب نشوید.

35. میز مطالعه شما باید از هر چیزى که حواستان را پرت مى کند خالى باشد و در نور کافى و با وضعیت مناسب جسمى مطالعه کنید.

36. ناخن هاى خود را نجوید چون بیمار مى شوید.

37. احترام و تشویق به موقع موجب رشد شخصیت و استعداد کودک است.

38. توهین و تنبیه بدنى مانع رشد شخصیت و فراگیرى کودک است .

39. هنگام نشستن در کلاس کج و قوزکرده ننشینید تا کمتر خسته شوید.

40. قوزکرده یا خوابیده مشق نوشتن و درس خواندن بسیار زیانبار است.

41. هنگام عبور از خیابان هاى شلوغ از پل هاى عابر پیاده یا قسمت هاى خط کشى شده عبور کنید.

42. از دویدن و بازى کردن در خیابان ها پرهیز کنید.

43. زنگ تفریح براى استراحت شماست بنابر این همیشه به حیاط مدرسه بروید و از هواى آزاد استفاده کنید.

44. هنگام راه رفتن یا بازى کردن در محیط مدرسه هرگز دیگران را هل ندهید.

45. هنگام ورزش و بازى از کفش هاى ورزشى مناسب استفاده کنید.

46. در خودرو درحال حرکت دست یا سر خود را از پنجره بیرون نبرید.

47. قبل از خواب و پس از هر وعده غذا مسواک کنید تا دندان هایى تمیز و سالم و دهانىخوشبو داشته باشید.

48. خوردن میوه و سبزى در طول روز براى سلامت شما لازم است.

49. از ریختن زباله در محیط مدرسه خوددارى کنید تا بیمار نشوید.

50. هرگز چیزى را به طرف دیگران پرتاب نکنید بخصوص اگر نوک تیز یا سنگین باشد.

فایل های ضمیمه :

تغذیه دانش اموزان

در کشور ما هنوز امکانات کافی وجود ندارد تا به دانش آموزان مقطع ابتدایی و دبیرستان یک وعده غذا بدهیم ولی حضور تعداد زیادی از دانش آموزان در مدارس فرصتی طلائی برای اموزش تغذیه است .
آنها باید بیاموزند بخش عمده ای بیماریهایی که در خانواده های خود شاهد آن هستند و اغلب بزرگترها با آن روبرو می شوند با تغذیه  خوب و صحیح قابل پیشگیری است .
مطالعات اخیر نشان داده که تغذیه صحیح در قدرت یادگیری دانش اموزان موثر است و باید هر 4 تا 6 ساعت برای نگهداشتن غلظت قند خون در حد طبیعی غذا بخورند  تا فعالیت سیستم عصبی و عملکرد مغزی ایشان در حد مطلوب باقی بماند بنابراین دانش اموزان این سنین به خوردن غذا در وعده های  بیشتر نیاز دارند و باید میان وعده غذایی بین صبح تا ظهر و ظهر تا شب وقبل از خواب حفظ شود .
صبحانه یکی از اصلی ترین وعده های غذائی روزانه کودک است . بچه هایی که صبحانه نمی خورند دارای ضریب هوش پائین ترو قدرت یادگیری کمتری هستند .
 در دوران بلوغ به علت افزایش سرعت رشد ، نیاز های تغذیه ای افزایش می یابد پس 6 وعده غذا توصیه می شود .
مصرف روزانه 3 واحد از گروه شیر و لبنیات ، 3-2 واحد گوشت و حبوبات ، 5-3 واحد از گروه سبزی ها و 4-2 واحد از گروه میوه ها و 11-6 واحد از گروه  نان و غلات برای این سنین در نظر گرفته شده است .
به دانش اموزان توصیه می شود که در برنامه غذایی روزانه از تمام گروههای غذایی در حد اعتدال استفاده نمایند . تعادل به معنی مصرف مقادیر کافی از موارد مورد نیاز برای  حفظ سلامت بدن است و تنوع یعنی مصرف  انواع مختلف مواد غذایی در تمام گروههای غذایی فوق .
بهترین راه برای اطمینان  یافتن از تعادل و تنوع در غذای روزانه استفاده از تمام گروههای مواد غذایی یعنی گروه نان و غلات ، گروه میوه و سبزی ها ، گروه گوشت و حبوبات و مغزها و گروه شیر و لبنیات است .
در هر گروه مواد غذایی دارای ارزش غذایی تقریباً یکسانی هستند و می توان از یکی به جای دیگری استفاده کرد مثلاً در گروه شیر و لبنیات استفاده از شیر و ماست و دوغ و کشک و... همگی باعث دریافت کلسیم و پروتئین  می شوند و شیر و ماست و... فرقی ندارد .

گروه نان و غلات : مواد غذایی مثل نان ، ماکارونی ، برنج ، گندم ، جو ، ذرت و... در این گروه قرار می گیرند . یک واحد نان و غلات برابر است  با یک کف  دست نان اعم از بربری ، ghalat.jpg - 96.49 Kbسنگگ یا تافتون یا چهار کف دست نان لواش یا یک کفگیر پلو و ماکارونی توصیه میشود روزانه   11 6-  واحد از مواد غذایی این گروه مصرف می شود .
البته مقدار نیاز مواد غذایی این گروه بستگی به نیاز فرد سن و فعالیت روزانه دارد . سنین راهنمایی از 6 واحد در روز شروع می شود و افزایش می یابد و در سنین دبیرستان به 11 واحد نزدیک و شاید بیشتر هم نیاز باشد . گروه نان و غلات دارای قندهای ساده و پیچیده ، فیبر ، ویتامین های گروه B  ،آهن ، پروتئین و منیزیم می باشد .
مثال : اگر دانش اموزی در طول روز 5 کف دست نان بربری و 2 کفگیر برنج و دو کفگیر ماکارونی و 3 عدد بیسکوئیت مصرف کند چند واحد نان و غلات استفاده کرده است .
واحد10  =1+2+2+5 : جواب

گروه گوشت و حبوبات و مغزها : انواع گوشتهای قرمز و گوشتهای سفید و امعاء و احشاء ( دل ، جگر ، قلوه ، زبان و.. ) تخم مرغ ، حبوبات و مغزها ( بادام ، پسته و ... ) در این گروه قرار دارند کودکان در سنین مدرسه و نوجوانان در دوره بلوغ باید روزانه 3-2 واحد از این گروه مصرف کنند هر واحد از این گروه معادل 60 گرم گوشت ( 2 تکه متوسط خورشتی ) یا یک ران مرغ یا 60 گرم ماهی یا دو عدد تخم مرغ یا یک لیوان حبوبات پخته می باشد .
گروه گوشت و حبوبات برای تامین پروتئین و فسفر و ویتامینهای B1  ، B2  B6  ، B12   روی ، منیزیم و اهن است و برای خونسازی و رشد بدن لازم است .
مثال : اگر دانش آموزی در طول روز یک عدد تخم مرغ در وعده صبحانه ، 3 تکه گوشت  در وعده ناهار و یک لیوان  خوارک لوبیا در وعده شام مصرف کند مجموعا ً چند واحد  گوشت مصرف کرده است  3=1+5/1+5/0 : جواب

گروه شیرو لبنیات : شامل ماست ، شیر ، پنیر ، کشک و بستنی است یک واحد  از این گروه شامل  :
1-       یک لیوان ماست یا شیر
2-       60-45 گرم پنیر ( معادل دو قوطی کبریت )
3-       یک لیوان کشک مایع
4-       5/1 لیوان بستنی
دانش اموزان سنین مدرسه باید 3-2 واحد از این گروه را در روز مصرف کنند
این گروه  غذایی علاوه بر کلسیم و فسفر دارای پروتئین و انواع ویتامنهای A,B  است .
مثال : اگر دانش  آموزی در یک روز لیوان شیر و یک لیوان ماست و 60 گرم پنیر مصرف کند 3=1+1+1 واحد از این گروه مصرف کرده است .

گروه سبزی ها و میوه ها :
یک واحد سبزی برابر است با یک عدد گوجه فرنگی و خیار و.. یا نصف تا 3 لیوان عصاره سبزی ها یا نصف لیوان سبزی خرد شده شده یا پخته یا یک لیوان سبزی خام .
توجه : هر دانش آموزی در شبانه روز باید 5-3 واحد از گروه سبزی  را مصرف کنند . مثلاً اگر دانش اموزی یک عدد گوجه فرنگی و یک عدد خیار در صبحانه و یک  بشقاب سبزی خام در ناهار و نصف لیوان آب هویج در عصرانه و یک کاسه سالاد  در شام مصرف کند 5 واحد دریافت کرده است .
هر دانش آموزی در روز به 4-2 واحد میوه احتیاج دارد و یک واحد میوه برابر است با یک عدد میوه متوسط مثل سیب ، موز ، پرتقال و .. یا نصف تا 3 لیوان آبمیوه یا 3  لیوان از میوه های کوچک مثل گیلاس و انگور یا یک  قاچ 300 گرمی خربزه یا هندوانه
به دانش اموزان توصیه می شود یک واحد میوه در میان وعده صبحانه و یک وعده واحد میوه در عصرانه و یک واحد میوه شب قبل از خواب میل نمایند .
در صورت بروز چاقی در دانش آموزان توصیه می شود واحد های مصرفی از گروه نان  و غلات را کاهش دهند .
علاوه بر گروههای اصلی مصرف مقدار کمی از گروه متفرقه مواد غذایی بلامانع می باشد این گروه شامل انواع مواد قندی و           

چربی هاست شامل :
الف) شیرینی و مواد قندی مثل مربا ، شربت و قند و شکر ، انواع شیرینی های خشک و تر ، انواع پیراشکی ، آب نبات
ب) نوشیدنی ها مثل نوشیدنی های گاز دار ، چای ، قهوه ، انواع آبمیوه های صنعتی و پودرهای آماده مثل پور پرتقال