دبیرستان پسرانه علوم پزشکی(متوسطه دوره اول) اداره کل آموزش و پرورش کرمانشاه

نقش والدین در موفقیت تحصیلی فرزندان

ارتباط والدین با سایر اولیای مدرسه و مدیران و مسئولان و آگاهی آنها از وضعیت تحصیلی فرزند خود به دانش‌آموز اطمینان خاصی می‌دهد. همچنین این ارتباط باعث شناسایی بهتر نقاط قوت و فرصت‌های بهبود درسی او می‌شود و بر همین اساس یاری رساندن به او معنای بهتری پیدا می‌کند. این ارتباط نشان می‌دهد موفقیت دانش‌آموز چقدر برای والدین اهمیت دارد و این موضوع برای دانش‌آموز ایجاد تعهد می‌کند.

عوامل بسیاری در برقراری ارتباط مناسب بین فرزندان و والدین، والدین و اولیای مدرسه و به طور کلی هماهنگی و ارتباط بین خانه و مدرسه دخیل هستند. دلیل اصلی برقراری این ارتباط مناسب بین افراد خانواده و خانواده و اولیای مدرسه، آموزش و پرورش صحیح فرزند و درنهایت موفقیت تحصیلی اوست. پروفسور جویس استین از دانشگاه جان هاپکینز به نکاتی در این زمینه اشاره می‌کند:

ادامه مطلب...

عادت به مطالعه را در دانش آموزان تقویت کنیم

در روزگار ما دیگر نیازی نیست بگوییم خواندن خوب است همه می دانند و باید بدانند که خواندن سودمند و لازم است. زمانی رسیده است که به جای شعار دادن دربارهِ خواندن باید به کارهای بنیادی دست بزنیم نیاز به خواندن را از کودکی به گونه ای بیاموزیم که در شمار عادت ها و جزئی از طبیعت بچه ها درآید.

برای تحقق عادت پسندیدهِ مطالعه معلمان باید روش صحیح مطالعه را مانند دروس دیگر به شاگردان بیاموزند و مسئولان مدرسه به شکل های مختلف باید علاقهِ خود به مطالعه کردن را نشان دهند مثلاً کتابهای مفید و جدید را به شاگردان معرفی نمایند و ارزش و اهمیت مطالعه و کاربرد آن در زندگی را از راههای گوناگون به شاگردان توضیح دهند.

معرفی و تهیه کتابهای جدید و نشریات مفید و مناسب و متنوع بطور مستمر در محیط آموزشی صورت گیرد و حتی الامکان در اختیار شاگردان قرار بگیرد.

ادامه مطلب...

دسته_بندی_دانش_آموزان_ضعیف


#دسته_بندی_دانش_آموزان_ضعیف

????در رابطه با عملکرد تحصیلی ضعیف دانش آموزان می توان آنها را به 4گروه تقسیم کرد:

#گروه_اول کسانی هستند که اصلا سراغ درس خواندن نمی روند و درس خواندن جزء اولویت های آنان نیست. این افراد حاضرند هر کاری به جز درس خواندن انجام بدهند.

#گروه_دوم کسانی اند که تصمیم به درس خواندن می گیرند و مقدمات مطالعه را هم فراهم می کنند ولی بعد از گذشت 10 الی 15 دقیقه حوصله شان سر می رود و رهایش می کنند. و یا به گفته خودشان انگار کتاب قرص خواب است و زودی خوابشان می گیرد. این افراد اراده ضعیفی در به اتمام رساندن کاری را دارند و ثابت قدم نیستند.

#گروه_سوم آن دسته ای هستند که برای درس خواندن برنامه دارند. آنان تصمیم هم می گیرند و چه بسا 45 دقیقه تا 1 ساعت هم مطالعه کنند ولی در پایان برای جمع بندی و ارزشیابی عملکردشان ضعیف است انگاری هیچی نخوانده اند. دقیقا مثل آن دانش آموزانی که اظهار می کنند: "نمی دانم چرا هر چه می خوانم هیچی وارد کله ام نمی شود." یا " خواندن و نخواندن من هیچ فرقی بحالم ندارد.

#گروه_چهارم کسانی هستند که برای درس خواندن برنامه ریزی می کنند و هدف هم دارند. آنها بر عکس گروه سوم در پایان جمع بندی و ارزیایی خودشان عملکرد خوبی دارند ولی وقتی وارد مدرسه می شوند قادر به پاسخگویی شفاهی و کتبی نیستند. مثل دانش آموزانی که می گویند: " من هر چی می خوانم هنگام امتحان همه اش فراموش می شوند" یا "توی خونه خیلی خوب جواب می دهم ولی وقتی معلم می پرسد هر چه به مغزم فشار وارد می کنم هیچی یادم نمیاد."

ادامه مطلب...

????چه جوری درس بخونیم؟؟ ????

؟ ????1_????نور اتاق خوب و کافی باشه????????

2_از میز تحریر استفاده کنید و هنگام درس خوندن دراز نکشید????????

3_???? فقط کتابی رو که توی اون لحظه میخواین مطالعه کنید روی میز بذارین و???????????????????? بقیه کتب رو از جلوی دیدتون بردارین????

4_ ????????یه پارچ آب تازه یا آبمیوه طبیعی کنارتون بذارین و گاهی کمی ازش بنوشید????

5_ ????موهاتون رو قبل مطالعه شونه زده و لباس تمیز بپوشید????

ادامه مطلب...