مدیر عامل شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی گفت: کاهش اعتبار سهمیهای که در نرخ دوم کارتهای هوشمند سوخت با عنوان تعدیلی که از ۲۵۰ به ۱۵۰ لیتر رسید، یکی از اعمال سیاستها بر مدیریت مصرف بنزین است تا بتوانیم از سامانه هوشمند سوخت در راستای مدیریت مصرف سوخت نهایت بهره برداری را ببریم.
به گزارش همشهری آنلاین، مدیر عامل شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی در ارتباط با رسانه ملی گفت: امسال ۱۰۳ میلیون لیتر تولید بنزین داشتیم و میانگین مصرف آن در همین سال ۱۰۳.۵ میلیون لیتر است یعنی تقریبا نیم میلیون لیتر ناترازی بین تولید و مصرف داریم.
علی اکبر نژادعلی افزود: ناترازیها قبل از برنامه اول توسعه اقتصادی وجود داشت و تا پایان برنامه پنجم نیز ناترازی داشتیم، اما در سال ۹۷ با راه اندازی فاز اول پالایشگاه ستاره خلیج فارس که بزرگترین تولید کننده بنزین در کشور است باعث شد ما به سمت تراز مثبت بین تولید و مصرف حرکت کنیم.
مدیر عامل شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی ادامه داد: وضعیت تولید بنزین در کشور به یک عدد قابل قبولی رسید و در سال ۹۸ تراز مثبت را تجربه کردیم یعنی اولین باری بود که ما در چندین سال گذشته به سمتی رفتیم که تراز بین تولید و مصرف عدد مثبتی را نشان میداد.
نژادعلی افزود: اواخر سال ۹۸ – ۹۹ و ۱۴۰۰ بحث کرونا را داشتیم و با شروع ویروس کرونا در کشور شاهد کاهش سفرها و کاهش مصارف بنزین در کشور را بودیم و این ناترازی که در تولید و مصرف داشتیم عددش را بزرگ جلوه میداد.
وی گفت: اواخر برنامه سوم بخش ایجاد سامانه هوشمند سوخت و استفاده از کارت هوشمند سوخت در مجلس طرح موضوع دادن که مصوب شد و اجرای این کار در سال ۸۶ یعنی دومین سال برنامه چهارم توسعه اتفاق افتاد و در سال ۸۵ بیشترین واردات بنزین را به عدد ۲۹ میلیون لیتر در روز داشتیم.
مدیر عامل شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی اضافه کرد: با راه اندازی سامانه هوشمند سوخت به یکباره مصرف بنزین به منفی ۱۲.۵ درصد نسبت به سال قبلش کاهش پیدا کرد و ۱۰.۲ درصد رشد مصرف در سال ۸۵ نسبت به سال ۸۴ بود و این منفی ۱۲.۵ درصد یعنی تقریبا ۲۲.۵ درصد کاهش مصرف داشتیم.
وی افزود: با ابزار غیر قیمتی رفته رفته قیمت بنزین افزایش پیدا کرد و توانستیم مصرف بنزین را با توجه به تعداد خودروهایی که هر ساله به تعداد خودورهای کشور اضافه میشدند ادامه بدهیم و در سال ۹۸ مصرف بنزین به ۱۰۰ میلیون لیتر در روز رسیده بود و با به کارگیری از سامانه هوشمند سوخت و سهمیه بندی مجدد باعث شد که مصرف به ۷۲ میلیون کاهش پیدا کند و با دو تجربهای که در ارتباط سهمیه بندی سوخت انجام دادیم شاهد بودیم که ابزارهای غیر قیمتی میتواند به میزان مصرف و مدیریت در مصرف کمک بکند.
نژادعلی ادامه داد: به کارگیری ابزارهای غیر قیمتی و اعمال سیاستهای مرتبط بر مدیریت مصرف بنزین تأثیر گذار خواهد بود.
وی اضافه کرد: سامانه هوشمند سوخت با جدیت فرآیند خود را ادامه میدهد و بحث اعتبار سهمیهای را که در نرخ دوم کارتهای هوشمند سوخت با عنوان تعدیلی که از ۲۵۰ به ۱۵۰ لیتر رسید آن هم یکی از اعمال سیاستها است و باز سیاستهای مختلفی را که دولت تبیین خواهد کرد و به فاز اجرایی بیافتد تا بتوانیم از سامانه هوشمند سوخت در راستای مدیریت مصرف سوخت نهایت بهره برداری را ببریم.
کد خبر 732874 منبع: صدا و سیما
-
چرا سهمیه بنزین خودروها کاهش یافت؟
-
علی پروین: علی دایی مشهور است نه محبوب | دو تا روپایی بلد نیست بزند
-
عکس | واکنش کاریکاتوریست ایرانی به توهین نشریه فرانسوی
-
عکس | آشپز هتاک به سردار سلیمانی بازداشت شد
-
قرعهکشی خودروهای یک خودروساز بزرگ منتفی شد | اعلام نحوه فروش خودروهای سایپا
-
ببینید | هشدار رئیسی درباره پارتی بازی
-
واکنش وزارت خارجه فرانسه به احضار سفیر این کشور | اظهارات مداخله جویانه کاترین کولونا ؛ بهتر است تهران به مسائل داخلی خود بپردازد
-
مهدی تاج: سرمربی تیم ملی از میان این گزینه ها خواهد بود | هیات رئیسه در خصوص سرمربی خارجی فرصت خواست
-
علی پروین: علی دایی مشهور است نه محبوب | دو تا روپایی بلد نیست بزند
-
نکات کلیدی برای مزه دار کردن جوجه کباب خانگی | چه باید کرد تا جوجه ها سفت نشوند؟ | این چاشنی بوی بد مرغ را میگیرد
-
ببینید | پوشش متفاوت یک زن در دیدار با رهبر انقلاب
-
تقلید دیرهنگام واتس آپ از تلگرام درباره پروکسی
-
درخواست مهم رونالدو از مدیران النصر؛ دوست صمیمی من را جذب کنید!
-
ببینید | کارمندان سفارتخانه های اروپایی در تهران هر روز چه پیامی می خوانند؟
-
دمنوش معجزهآسا برای تقویت حافظه و کاهش وزن